Παρασκευή 20 Απριλίου 2007

Σκέφτομαι και γράφω: Πώς πέρασα το Πάσχα

Φέτος ήταν ένα Πάσχα σαν τα υπόλοιπα φυσικά . Οι μικροδιαφορές που παρουσιάζονται κάθε χρόνο δεν αρκούν για να το καταγράψει ο εγκέφαλος σαν μια καινούρια εμπειρία. Τουλάχιστον έχω δύο αναμνήσεις να θυμάμαι: τη βόρεια και τη νότια . Σαν την Αμερική ένα πράγμα!.. Αναμνήσεις συγκεκριμένες που κάθε χρόνο τέτοια εποχή ξαναβιώνονται, κάτι σαν deja vu ! Και είναι σχεδόν αδύνατο να ξεχωρίσεις τις φορές, όλες ίδιες και απαράμιλλες..

Η βόρεια ανάμνηση λοιπόν –που έζησα και φέτος- ξεκινάει πάντα από το Μ. Σάββατο . Αυτό συμβαίνει διότι λόγω προσωπικής επιλογής, επιθυμίας, διαστροφής, όπως θες πες το , μου αρέσει να πηγαίνω εκκλησία στην περιοχή μου το πρωινό του Μ. Σαββάτου για την πρώτη Ανάσταση ..το σκηνικό είναι ανατριχιαστικό: χτυπάνε τα στασίδια στο γυναικονίτη, στον πάνω όροφο, κουνάνε τον πολυέλαιο,ο κρότος , όλα μαζί . Μετά την εκκλησία αναχώρηση για το χωριό. Που δεν είναι καν δικό μου χωριό. Άφιξη το μεσημέρι, την ώρα του φαγητού, χαιρετούρες βιαστικές γιατί η πείνα μας έχει θερίσει, νηστίσιμη φασολάδα, ξεκούραση. Το απόγευμα ελεύθερος χρόνος .. καφές, επισκέψεις , κάπως θα περάσει η ώρα κάθε φορά! Και όσο βραδιάζει τόσο νυστάζεις .. 10 η ώρα , αγκαλιά με ένα βιβλίο που σε νανουρίζει περιέργως το συγκεκριμένο βράδυ.. είναι ο Μορφέας που πάντα έρχεται τις πιο ακατάλληλες στιγμές και ποτέ δε σε ξεχνάει αυτό το βράδυ..! Μισή ώρα πριν την Ανάσταση διακόπτουν τον ελαφρύ (!) ύπνο σου και σε βάζουν στην επόμενη διαδικασία.. τα ίδια κάθε χρόνο..

Ντύνομαι, ποτέ με τα «καλύτερα» μου, απλώς αξιοπρεπώς, δε με νοιάζει και ιδιαίτερα η γνώμη της επαρχίας για μένα.. πάντα θα είμαι η πρωτευουσιάνα που θα βρουν τρόπο να με κράξουν ούτως ή άλλως..! Ανάγκη να αφήσω εντυπώσεις δεν έχω , προτιμώ να είμαι άνετη και να αφήσω τις άλλες να ξεπαγιάζουν.. η εκκλησία είναι εσωτερική ανάγκη λένε, έτσι δεν είναι? Ίσα-ίσα που προλαβαίνω να μπω μέσα πριν σβήσουν τα φώτα για να λάβουμε το Άγιο Φως.. Τα λεπτά παραμονής μου στο χώρο της εκκλησίας είναι πραγματικά λιγότερα από τριάντα.. είτε μέσα – για όσους είναι καλά party animals και έχουν συνηθίσει να σπρώχνονται στα μπαράκια , δε θα τους φανεί τίποτα το σπρωξίδι της εκκλησίας – είτε έξω στον ..καθαρό αέρα. Εκεί λοιπόν γνωρίζεις ένα σωρό δεύτερα –τρίτα ξαδέρφια που πρώτη φορά ξανασυναντάς (!) στη ζωή σου.. ή ξεφυτρώνουν συνέχεια από το πουθενά ή πραγματικά δε δίνεις ποτέ σημασία όταν στα συστήνουν.. ! Στο χωριό αυτό δεν ρίχνουν βεγγαλικά, πυροτεχνήματα, γουρούνες και συναφή όταν βγαίνει ο παπάς να πει το «Χριστός Ανέστη» . Στο χωριό μου γίνεται χαμός εκείνη τη στιγμή.. μόνο κατάνυξη δε νιώθεις! Φόβο νιώθεις μη σου έρθει τίποτα στο κεφάλι! Και δε μπορείς να ανασάνεις από όλα αυτά που ρίχνουν! Έτσι ήταν ήσυχα..

Γυρνώντας σπίτι έρχονται τα χειρότερα. Όλοι θέλουν να πέσουν με τα μούτρα στο φαγητό ..κυρίως στη μαγειρίτσα δηλαδή.. άθλιο φαγητό.. συκώτια και αηδίες μέσα. Έτσι μένω εγώ παρέα με τις σαλάτες μου προσπαθώντας να βρω απεγνωσμένα κάποιον στο τραπέζι να θέλει να τσουγκρίσει το αυγό μαζί μου για να περάσω την ώρα μου.. Ποιος έχει διάθεση να σηκώσει το κεφάλι από τη μαγειρίτσα για να παίξω εγώ? :-P Φτάνω σε σημείο να τσουγκρίζω μόνη μου και να με κερδίζω! Η μόνη διαφορά φέτος [όλεεε!] σε σχέση με... πάντα είναι ότι μετά το φαγητό βγήκα έξω με τα ξαδέρφια μου σε ένα πάρτυ νεολαίας του χωριού.. Είχαν κέφι πάντως τα παιδιά!

Και ξημερώνει η επόμενη μέρα.. Κυριακή του Πάσχα. Ο οβελίας έχει την τιμητική του πάντα ! Και το κοκορέτσι αλλά όπως καταλάβατε δεν είμαι οπαδός των εντέρων και των συκωτιών.. Ξυπνάω κατά τις 11 (ναι , είμαι γαιδούρα, πρέπει να σηκώνομαι νωρίτερα να βοηθάω, του χρόνου θα τα καταφέρω και τα λοιπά!) και κατεβαίνω για να βρω τους άλλους πάντα κουρασμένους από το πρωινό ξύπνημα, την κάπνα , τους χορούς που ήδη έχουν ρίξει.. αλλά παρόλαυτά πριν ανοίξω καν το μάτι μου με τραβολογάνε υπό τους ρυθμούς του τσάμικου και άλλων παραδοσιακών.. σηκώνει κρασί η κατάσταση για να αντέξω! Και επειδή όπου γάμος και χαρά εγώ πρώτη , τελικά καταλήγω να χορεύω, να πειράζω όλο τον κόσμο [να ασχολούμαι και με κάτι] , να μασουλάω ορεκτικά και το καλύτερο.. να τσιμπολογάω την πέτσα και κομμάτια από το αρνί καθώς σουβλίζεται.. αυτό με αποζημιώνει για τα υπόλοιπα που δεν τρώω [κοκορέτσια, μαγειρίτσες] . Στρώνουμε το τραπέζι και παρόλο που είμαστε πάντα όλοι χορτάτοι ξανατρώμε, για το καλό. Διάλειμμα για ανάσα και μετά ξανατρώμε. Και μετά έρχονται τα γλυκά . Και μετά τα φρούτα. Και τρώμε πάλι. Μετά ο καφές και τα κέικ και οτιδήποτε άλλο φανταστείς. Και μετά ξαναλιγουρεύεσαι εκείνο το δόλιο το αρνί που σούβλισες και ξανατρως . Και μέχρι το απόγευμα δεν κάνεις τίποτα άλλο παρά να τρως , να πίνεις κρασιά και να συζητάς. Και ξαφνικά ενώ οι μουσικές είχαν ηρεμήσει, κατά τις 4.30 κάποιος γείτονας θα ξεκινήσει πάλι . Είναι το κρασί που επιτέλους έκανε τη δουλειά του και έφτιαξαν κεφάλι όλοι .. και θέλουν να ρίξουν και άλλες γυροβολιές! Τσάμικο και καλαματιανά μέχρι να πονέσουν τα πόδια.

Πολιτικές ή αθλητικές συζητήσεις και «πώς κατάντησε η κοινωνία, όταν ήμασταν εμείς μικροί όλα ήταν αλλιώς», ιστορίες προπολεμικές (ευγενική χορηγία της γιαγιάς), σόδα για να χωνευτούν τα αχώνευτα (κάποιοι δε θα κοιμηθούν το βράδυ από τη βαρυστομαχιά), μισοί στο κρεβάτι για ξεκούραση, όσοι αντέχουν πάνε βόλτα για καφέ..

Και το σκηνικό τελειώνει με την ίδια φιγούρα σε μία γωνιά στην προσπάθειά της επιτέλους να απομονωθεί για λίγο από τους υπόλοιπους, να ευχαριστηθεί τη φύση ..

Άντε και του χρόνου!

13 σχόλια:

Nikolass είπε...

ti na kanoume......etsi einai to pasxa sxedon gia olous...!alla esy mou bgaleis kati to "popo pali xorio tha pame fetos...:/" :P den koitas na peraseis kala moreee :p griniara :P

Griz είπε...

δεν περνάω άσχημα , απλά μία από τα ίδια περίπου! πολλά από αυτά που περιγράφω σίγουρα θυμίζουν κάτι στους περισσότερους από τις δικές τους γιορτές στο χωριό ..!

Nikolass είπε...

sigoura.....alla den to blepeis apo tin thetiki pleura....EXEI....bres tin....min ta blepeis mizeraaaa :P griiiii.....grizzly..... :P

Griz είπε...

μα τα διασκεδάζω όλα αυτά που γίνονται ! γι'αυτό και τα γράφω :P

Nikolass είπε...

......axmmmm periergos tropos na diaskedazeis :P :P gri diaskedasi ;p

lovething είπε...

Εγώ πάντως θα ήθελα να κάνω ένα πάσχα μακρυά από το χωριό...Όχι στην Αθήνα, αν και ο επιτάφιος στην Πλάκα δε συγκρίνεται με κανέναν, εγώ εκεί νιώθω κατάνυξη κι ας περνάει όλη η κοσμική Αθήνα δίπλα σου. Σε κάποιο νησί ας πούμε που λένε ότι το Πάσχα είναι ωραία. Αυτό το κάθε χρόνο τα ίδια είναι κουραστικό. Μπορεί έτσι να πεθυμίσω και το χωριό και να με πεθυμίσει κι αυτό...

Petros είπε...

Malonete pano se ena anyparkto thema!Anastaseis katanikseis kai alla paramythia gia paidia!Otan katalavete tin pagkosmia synomosia pou legetai ekklisia tha arxisete na antimetopizete to pasxa san ena aplo anoiksatiko dialeima!Free your mind!

Nikolass είπε...

pffffff.....kafre midenisti....

Ανώνυμος είπε...

Δεν μπορώ να πω ότι συμφωνώ με κάποιον, αλλά νομίζω ότι το Πάσχα πρέπει να το βλέπουμε ως δεκαπενθήμερο, κι όχι ως το τριήμερο τσ' Ανάστασης!!! Εμένα μια φορά δεν με χάλασε καθόλου το Πάσχα!!!

Xanthiotes είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Xanthiotes είπε...

Kalispera Griz,diavasa ta comments stin selida mas kai mou aresan poly. Steile mou se parakalo ena email sto tkiatipis@yahoo.com giati ego de mporo na vro pouthena to mail sou.

Ανώνυμος είπε...

Emena paidia to Pasxa eite uparxei eite den uparxei to idio mou kanei.De lew,mou aresei pou vlepw tous filous kai tin oikogeneia mou alla kata ta alla den me sugkinei.Den polupisteuw opote den paw stin ekklisia para mono ti mera tis anastasis(kai oxi den eimaste atheoi oikogeneiakws,egw kanw ti diafora, i giagia mou kai i mama mou mataia prospathoun na me peisoun na metalavw.Kai na skefteis oti den imoun panta etsi,mikri koinwnousa,meta katalava oti den ixera to logo pou ekana nisteia kai stamatisa...).Episis eimai xortofagos kai den trww tipota ap'ola auta ektos ap'ta avga kai ta tsourekia(katholou den zilepsa auta pou etrwgan oi upoloipoi fetos).

Griz είπε...

lovething
χαίρομαι που κάποιος κατάλαβε λίγο το post :P

petro σου απάντησε ο nikolas!

nikola έτσιι..εξ ου και το nickname!

pure_evil δεκαπενθήμερο είναι με κορύφωση το τριήμερο της Ανάστασης (και αυτό που συνήθως περνάμε στο χωριό!)

xanthiotes να σαι καλά, το mail επικοινωνίας υπάρχει πλεόν στο profile μου

bruja ε, έρχεσαι στα λόγια μου κάπως :) αν εξαιρέσεις την πέτσα αρνιού που έφαγα παραπάνω :p